trainee kom trainee kristiansund varde

Mitt VARDEfulle traineeløp hos Varde AS.

Navn: Benedicte Randers 

Alder: 28
Utdanning: Bachelor i PR- og samfunnspåvirkning med spesialisering i endringsledelse
Modulbedrift: Varde AS
Oppdrag: Merkevarebygging

Bilde: fra venstre; Erik Husby Pettersen (leder) Benedicte Randers (trainee) og Øyvind Solhaug (Økonomi- og regnskapsansvarlig)

 

Hei alle sammen, ikke bry dere om meg, jeg skal bare pirke litt i hjernene deres og finne identiteten deres. Ikke den dere vet dere har, men identiteten dere ikke vet dere har. Den som vi rundt ser og oppfatter, men som dere like vel kan kjenne dere igjen i. Og forresten så har jeg en haug av endringsforslag rundt måten dere kommuniserer utad som jeg ønsker dere realiserer ved siden av alt det andre viktige dere gjør på jobb. Bare stol på meg, en bedrevitende ung kvinne fra Bærum som dere ikke kjenner, jeg har alle svarene til tross for få år med erfaring.

Så klart dette ikke gjenspeiler holdninger jeg har når jeg skal inn i en ny bedrift og jobbe med merkevarebygging. Likevel kommer jeg ikke unna frykten for å bli oppfattet slik... For rollen som kommunikasjonsrådgiver kan være upopulær. Ikke bare kommer man inn med nye visjoner og forbedringsforslag til bedriften sin eksisterende kommunikasjonskultur, men man rører ved noe veldig personlig. Bedriftsidentiteten er noe alle som jobber i bedriften relaterer til og har sin opplevelse av. Så jeg legger tålmodighet, ydmykhet og grundig arbeid til for å finne fram til én fellesoppfattelse alle kjenner seg igjen i.

Kort om bedriften:
Varde AS er en attføringsbedrift som består av 4 ulike avdelinger. Noe som fører med seg 4 ulike identiteter og 4 ulike målgrupper. Når alt kommer til alt har alle likevel et felles overordnet mål; å få flest mulig folk ut i jobb, uansett utgangspunkt. Alle har rett til en rolle i samfunnet og til å føle seg viktig.

Den første avdelingen du møter tar imot mennesker gjennom b.la NAV og følger dem opp, kartlegger ferdigheter og gir karriereråd. Sammen lager de en plan som skal få dem ut i varig arbeid til slutt. De andre avdelingene har ulike virksomheter; treverksted gjennom Varde Lek og Park, kjøkkenfag gjennom Varde Catering og industrifag gjennom Varde Mekanisk.

Målet med avdelingene er å tilby en trygg, men realistisk karrierestart for de utenfor arbeidslivet. De skal få arbeidserfaring som gjør dem attraktive å ansette for bedrifter.
Du har kanskje hørt om inkluderingsdugnaden som regjeringen har satt i gang?
Enkelt forklart er det dette Varde jobber for, arbeidsinkludering. Samtidig avhenger de ulike avdelingene av salg og marked for å drifte Varde videre.

Jo flere kokker, jo mer søl...
Så her kan du banne på at det finnes mange ulike identiteter å forholde seg til. Alle er veldig engasjerte i sin produksjon, sine målgrupper og hva deres avdeling gjør for sine ansatte. Samtidig bærer alle solide grunnholdninger om arbeidsinkludering, og hovedmålet om å få folk rustet til arbeidslivet utenfor Varde. Så selv om Varde er en sammensatt bedrift, er den også samkjørt og kollektiv. 

En sammensatt bedrift gjør omdømmebyggingen litt mer komplisert enn i en annen bedrift med én hensikt og én målgruppe. Samtidig er det veldig spennende fordi jeg får erfaringen av å lage kommunikasjonsstrategier for flere bedrifter parallelt + en felles strategi for Varde som helhet. Ikke minst er det motiverende å jobbe for en så viktig samfunnsaktør som jobber for noe jeg selv ser verdien av; enkeltmenneskets velvære og fellesskapets ansvar.

Min opplevelse så langt

Frykten for å fremstå som arrogant bedreviter og en "masekråke" som dukker opp i en travel hverdag, forsvant allerede første timen her. Jeg har en leder som følger meg opp, kollegaer som er nysgjerrige på hvem jeg er, hva jeg kan og som er åpne for mitt arbeid. Så klart hender det jeg møter noe skepsis til min begeistring over sosiale medier ... Men jeg ser mange lyser opp og ønsker å vite mer når jeg henrykt babler i vei om emner som; SEO, inbound marketing, CTA, visuell kommunikasjon o.l. De heier på- og bidrar når jeg jobber med kampanjearbeid eller lager markedsmateriell, og jeg får spille en stor rolle i etableringen av nye nettsideløsninger.

Her behandles alle, inkludert meg, som likeverdig ansatt. Mine meninger og oppfattelser teller like mye som andres. Avdelingen jeg har kontor hos ønsker meg en god morgen hver dag med en 15 min prat og kaffe i fellesskap. Vi snakker om alt fra problemstillinger på arbeid til nyheter, morsomme hendelser og bilproblemer. Det føles som jeg har vært her og skal være her like lenge som alle andre. Kanskje det er litt klisjé å si, men Varde består selv av et inkluderende arbeidsmiljø, og jeg gleder meg til jobb i morgen☺

0